Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Vytápění a ohřev vody - energie

Katalog nápadů pro domy

Hledáte podnětnou inovaci nebo nový nápad do výroby nebo do obchodu?

AEROVLAKY

ID: #CZ00078
Vloženo: 11.08.2017
Hodnocení:

Technický název: Zrychlení a zlevnění vagonové dopravy

Autor: Böhm František

POPIS:

V současné době přicházíme na to, že současná forma dopravy je trvale neudržitelného charakteru.…
V současné době přicházíme na to, že současná forma dopravy je trvale neudržitelného charakteru. Nejen auta, ale i vlaky či letadla devastují zemi, ničí ovzduší a stojí nás mnoho času i peněz. Masivní nárůst škodlivin produkovaných lidmi již překročil únosnou míru. Hledají se proto nové způsoby přepravy lidí i zboží. Z energetického hlediska dalších aspektů se jeví jako nejvýhodnější dopravou budoucnosti doprava vlaková, která může v případě bezpečného provozu rychlotratí silně konkurovat i letecké dopravě – bude rychlejší, bezpečnější, levnější a ekologičtější.
Doprava na delší vzdálenosti musí být nezávislá, tedy buď nad terénem, nebo pod terénem, aby bezpečně vykřížila všechny jiné aktivity na povrchu země (silnice, dálnice, řeky, elektrická vedení atd.). Dráha budoucnosti proto povede v tunelu nebo na estakádě, zavěšená na sloupech. Sloupy je možné libovolně umístit do terénu, bez většího záboru zemědělské půdy. Nosná konstrukce vlaku bude z prefabrikovaných montážních dílů. Budování dráhy lze proto plně automatizovat, tedy vyvinout jakýsi robot k její plynulé stavbě.
Vagony jsou konstruovány a tvarovány s využitím technologie výroby letadel, s cílem dosažení jejich co nejmenší hmotnosti a nejvyšší pevnosti. Vagony je možné řadit za sebe, nový je kyvný způsob jejich zavěšení. Pro minimalizaci tření v závěsu je použit stlačený vzduch nebo suchý led. Vagony jsou opatřeny samočinnými aerodynamickými klapkami. Jízdní odpor je minimalizován.
Samostatnou otázkou je řešení nástupních a výstupních, resp. přestupních stanic. Ty mohou být i mimo města, spojení s městem může zajišťovat městská hromadná doprava. Dalším návrhem je zajištění minimalizace následků případné havárie.
Při haváriích v těchto rychlostech většinou dochází k destrukci a usmrcení všeho živého z důvodu nízké odolnosti živých orgánů proti prudkému snížení rychlosti pohybu. Proto je navržen nový evakuační systém pasažérů, kdy vagon je přídavnými křidélky nejdříve vystřelen do vzduchu do výšky min. 150 m a tam je spuštěno uvolnění sedaček s pasažéry do volného prostoru. Každé křeslo tedy bude vybaveno i poutacími pásy, kyslíkovými maskami, sklopným štítem ke krytí hlavy a padákovým systémem. Před vystřelením se sedadla natočí tak, aby lidé byli zády po směru pohybu a jejich případné zranění tak bylo minimalizováno.
Závěs soupravy, složené z kabin lehkého válcového provedení, bude trubkový, kyvný. Pohon elektrický vrtulový s využitím gyroskopu. Akumulátory lze v každé stanici vyměnit za dobité, a ty použité se opět nechají dobít, nejlépe sluneční energií. Tu je možné získat z panelů uložených na zastřešení trati. Akumulátory se také dobíjejí energií vznikající při brzdění vrtulí. Podél trati budou umístěny energostanice.
Je jisté, že zásadní výhodou tohoto řešení by byla možnost využití obnovitelných zdrojů, úspory energie, vody i místa. Samozřejmě i času, protože soupravy by se mohly pohybovat rychlostí kolem 300 - 500 km/hodinu. Předpokládá se řízení bez řidiče. Automatizovaný provoz umožní přepravu surovin, výrobků i lidí na dlouhé vzdálenosti – písku, vody, latentní energie, pracovníků aj. Vozit teplo ze Sahary a naopak rekreanty na Saharu potom nebude problém. Na moři lze trať pružně ukotvit na plovoucí plošiny.

Čtěte více >

Klíčová slova:
vlak, vagon, rychlost, závěs, doprava, vrtule

Číslo patentu nebo užitného vzoru:
v řízení

Stupeň rozpracování:
2. Projekt ve vývoji

Rozsah vlivu:
5. Globální komerční využitelnost

Míra úspornosti:
5. Má velmi velký, zásadní vliv na úspory

Určeno pro:
5. Pro nadnárodní řetězce

Předpokládaná cena výrobku v řádech (Kč):
5. Více než desetitisíce Kč nebo tisíce E

Nabízený podíl na vývoji - výrobě:
5. Téměř 100%

Významnost nápadu:
4.50

Diskuze k nápadu:

Hana Kovářová 11.08.2017 - 10:59

To bychom byli u Jadranu za hodinu? Super. Díky pane Böhm!

Přidat komentář nebo otázku

https://www.traditionrolex.com/36
https://www.traditionrolex.com/36
https://www.traditionrolex.com/36
https://www.traditionrolex.com/36