Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Vytápění a ohřev vody - energie

Katalog nápadů pro domy

Hledáte podnětnou inovaci nebo nový nápad do výroby nebo do obchodu?

AUTOKOLO PLUS

ID: #CZ00005
Vloženo: 02.07.2016
Hodnocení:

Technický název: Lehké vozidlo pro přepravu osob

Autor: František Böhm

POPIS:

Mnoho současných předních výrobců automobilů investuje nemalé částky do vývoje elektromobilů.…

Mnoho současných předních výrobců automobilů investuje nemalé částky do vývoje elektromobilů. Přes svoje nezpochybnitelné výhody (malá hlučnost, téměř nulové emise škodlivin a skleníkových plynů) však u nich přetrvávají nevýhody stávajících automobilů (náklady na výrobu, vysoké nároky na vozovky a parkovací plochy a neefektivní využívání). Tato cesta proto není příliš perspektivní.

Představme si následující situaci: žena o hmotnosti cca 60 kg sedne do auta o hmotnosti 1,5 t a jede s ním do 1 km vzdáleného obchodu, tam nakoupí mléko, pečivo, případně pár dalších drobností, vezme nákup o hmotnosti max. 5 kg, naloží ho do svého auta. Tedy aby přepravila svých 60 kg a 5 kg nákupu, musí několikrát rozehřát a rozhýbat 1,5 t hmoty, na což spotřebuje poměrně značné množství pohonných hmot (tedy energie). Nebo další typický obraz: na silnici míjíme protijedoucí vozidla. V naprosté většině aut sedí pouze jeden člověk.

Již z těchto dvou běžných situací je jasné, že současná schémata automobilového průmyslu jsou neudržitelná. Protože do center větších měst již prakticky není možné dojet automobilem, obrací se stále větší množství lidí zejména k cyklistické dopravě – chtějí volit svoji cestu nezávisle na ostatních. Jasně vidíme, že podle statistických dat prodej elektrokol v ČR ročně stoupá asi o 1/3. V okolních státech je to přibližně stejné. Avšak ani běžné elektrokolo nemůže být dlouhodobým řešením, protože klade poměrně velké nároky na fyzickou zdatnost a šikovnost (nevýhoda zejména pro seniory a osoby s omezenou pohyblivostí), protože má vysoko položené těžiště soustavy stroj/jezdec, a dále protože chybí ochrana v případě havárie, je nutné předimenzování konstrukce rámu. Stejně tak chybí ochrana proti povětrnostním vlivům. S nárůstem cyklistiky se začínají objevovat varování lékařů, kteří upozorňují na zdravotní rizika při častém používání kola či elektrokola, která mají podložená výzkumy (páteř, nervy, cévy zásobující pohlavní orgány). Jízdní kolo ani elektrokolo dále neřeší optimální rozložení sil při čelním nárazu na překážku. Rám je řešen tak, že při čelním nárazu se celá nárazová energie absorbuje ve směru k jezdci.

Zkusme si představit, že spojíme výhody kola a auta a odstraníme jejich nevýhody. Pak získáme zcela nový typ dopravního prostředku, který nazýváme autokolo. To se vyznačuje vylehčenou konstrukcí rámu, mimořádně nízkou hmotností vzhledem k velikosti (baterii snadno dobiji přes noc v zásuvce nebo přes den na parkovišti - je rozdíl, jestli dobíjím baterii pro dopravní prostředek o hmotnosti 1t, nebo jen 80 kg), je kapotované, poskytuje vysokou bezpečnost a eliminuje rizika v momentu čelního nárazu. Má minimální nároky na parkování (na parkovací plochu pro jeden automobil se vejde 4 až 5 autokol), je vhodné i pro ženy, seniory a osoby s omezenou pohyblivostí, ale stejně tak může mít široké uplatnění i ve službách a pro drobné řemeslníky. Zvládá dopravní obslužnost v okruhu 30 km a je maximálně šetrné vůči životnímu prostředí.

Autokolo se může vyznačovat poměrně vysokým komfortem vnitřního prostoru, plnou a spolehlivou ochranou před povětrnostními vlivy a nadčasovým designem. Může tedy být atraktivní pro různé uživatele, s předpoklady pro masové rozšíření (zejména v historické zástavbě, chráněných a klidových územích). Toto masové využívání autokol potom povede i k významným úsporám energií a to jak při výrobě, tak i při užívání či následné likvidaci těchto dopravních prostředků.

A ještě třešnička na dortu: navržené autokolo je velmi variabilní, co se týče možné polohy jezdce, užití v různých terénech – pro městský i příměstský provoz, venkov, ale i pouštní duny či sněhové pláně při využití jednotného podvozku s nepatrnými odlišnostmi. Dá se s ohledem na svoji malou váhu skladovat nastojato, snadno převážet na korbě či na vagónech.

Rozmístění hmot vozidla podle nové koncepce má za následek nízko uložené těžiště celku, což přispívá ke stabilitě vozidla a snižuje riziko havárie.

Konstrukce podle nové koncepce umožňuje instalaci bezpečnostního pásu (dvou nebo tříbodového provedení), nafukovacího vaku, ochranného rámu a opěrky hlavy a eventuelně i dalších moderních prvků bezpečnostního vybavení. Karosérie ve tvaru bočně zploštělého vajíčka zaručuje nízký koeficient aerodynamického odporu a minimální poškození v případě havárie. Horní plocha karosérie může být vybavena slunečními fotovoltaickými nanočlánkovými kolektory. Nová koncepce umožňuje zajistit i určitou ochranu vnějším účastníkům eventuelního střetu pomocí destrukčního mechanizmu, které uvolněnou energii střetu bezeškodně pohltí. Jeho dostatečně ochranná funkce je podmíněna pouze dodržením maximální povolené rychlosti vozidla (podle definice EU pro elektrokola je maximální povolená rychlost 25 km/hod.), kdy maximální přetížení při zastavení chodce i jezdce dosáhne běžně dosahovaných hodnot při intenzivním brždění automobilu.

Vozidlo podle průmyslového vzoru je lehké, má malé rozměry, dosahuje nízkých provozních i pořizovacích nákladů, má velký zavazadlový prostor a je proto zvláště vhodné pro městský a příměstský provoz, pro který má i optimální akční rádius. Novou koncepci malých vozidel podle průmyslového vzoru lze výhodně uplatnit u bicyklů, motocyklů, rikš, specielních jednoúčelových vozidel (například v automatizovaném skladovém hospodářství) v jednostopém i více stopém, v jednosedadlovém i více sedadlovém provedení.

Čtěte více >

Klíčová slova:
Elektrokolo, vozidlo, auto, šlapání

Číslo patentu nebo užitného vzoru:
PV 2014-267

Stupeň rozpracování:
3. Ochráněno autorsky

Rozsah vlivu:
5. Globální komerční využitelnost

Míra úspornosti:
5. Má velmi velký, zásadní vliv na úspory

Určeno pro:
4. Pro velké výrobce

Předpokládaná cena výrobku v řádech (Kč):
5. Více než desetitisíce Kč nebo tisíce E

Nabízený podíl na vývoji - výrobě:
3. Do 50%

Významnost nápadu:
4.17

Diskuze k nápadu:

Stanislav Kovář 13.09.2017 - 14:28

Spolupráce na výrobě je v jednání. Zrovna jsme se vrátili ze služební cesty do Slovinska a Itálie, tam by v těch uzounkých starých uličkách ani nic jiného asi jezdit nemohlo.

Irena Kovářová 29.07.2017 - 17:35

už aby to jezdilo

Petr Hrdina 19.01.2017 - 12:23

Je prosím možné již takové autokolo někde vidět a vyzkoušet?

Přidat komentář nebo otázku

https://www.traditionrolex.com/36
https://www.traditionrolex.com/36
https://www.traditionrolex.com/36
https://www.traditionrolex.com/36